Archive

Entrevue ULC nouvelle asbl et Patiente Vertriedung

Au cours de l’entrevue du 7 mars 2019 entre l’ULC Nouvelle Asbl et la Patiente Vertriedung, il a été décidé d'intensifier à l'avenir la coopération entre les deux Asbl et de procéder à un échange régulier.

Lors de l’entrevue un bon nombre de sujets ont été abordés, dont notamment ceux qui concernent le domaine de la santé où il y a un grand besoin d'action. L’un d’eux étant le dossier Taxis-Ambulances, de même que le dossier des tarifs des parkings d’hôpitaux. Des actions conjointes sont prévues pour traiter ces questions.

Un autre sujet d'intérêt sont les problèmes pouvant subvenir s’il faut faire appel à des soins médicaux lors d’un séjour à l’étranger. Dans ce contexte, une action commune d'information est prévue.

My will at the end of life

This booklet aims to provide citizens with impartial information about end-of-life legislation and the options available to them.

To ensure respect for a person’s end-of-life will, even if they are no longer able to express themselves, part of the brochure consists of "advance directive" and "end of life" forms that can be used by citizens to document their choices. Any patient can complete both an advance directive and end-of-life provisions.

Link:  sante.public.lu/fr/publications/m/ma-volonte-en-fin-de-vie-2019-fr-de-en-pt

Elections Chambre des salariés

Chers patients,

Je m’adresse à vous aujourd’hui pour une raison très importante. Dans les prochains jours vous allez recevoir par courrier votre bulletin de vote pour la chambre des salariés (CSL). Ce vote est très important pour le Luxembourg et une forte participation de vote donnera plus de poids à la chambre des salariés. Cette élection est aussi très importante pour la Patiente Vertriedung Asbl, puisque la Chambre des salariés donne des avis sur tous les projets de loi qui concernent les patients ainsi que les assurés de la sécurité sociale.

C’est pour cette raison que je fais appel à vous pour exercer votre droit de vote, puisque une forte participation est aussi dans l’intérêt de la Patiente Vertriedung Asbl et donc de tous les patients.

René Pizzaferri
Président de la Patiente Vertriedung Asbl

Échange constructif entre Étienne Schneider et les représentants de la Patiente Vertriedung ASBL

Dans le cadre de l’entrevue du 25 janvier 2019 entre le Vice-Premier ministre, ministre de la Santé, Étienne Schneider, et la Patiente Vertriedung ASBL, plusieurs sujets d’actualité ont été abordés. Au cœur des échanges était le programme gouvernemental 2018-2023, et notamment l'engagement commun par rapport aux droits des patients dans le domaine de la santé.

Le ministre Étienne Schneider a remercié la Patiente Vertriedung pour son travail précieux de conseil au profit du patient et du soutien au ministère pendant les dernières années sur plusieurs dossiers clés.

Le président de la Patiente Vertriedung ASBL a souligné l'importance de l'information des patients, une des missions principales de l'association. Selon René Pizzaferri, il est primordial que le système de santé luxembourgeois et les actions de santé publique soient définis autour des besoins du patient.

D'autres sujets débattus étaient les mesures prévues par le gouvernement afin d’améliorer le fonctionnement des services d’urgences dans les hôpitaux, la création de cabinets de groupe, ainsi que les conditions d’exercice de l'activité médicale hospitalière et extrahospitalière, des domaines dans lesquels l'association est particulièrement engagée. Étienne Schneider a assuré à la Patiente Vertriedung l'intérêt du patient et le principe de l'accès universel, solidaire et égalitaire aux meilleurs soins seront au centre des travaux du ministère pendant le nouveau mandat.

Free legal assistance every first Thursday of the month

From the month of February 2019, Patiente Vertriedung Asbl will offer free legal assistance once a month from 3 pm. The maximum duration per appointment is 30 minutes.

You can request an appointment by e-mail at info@patientevertriedung.lu or call 4914571.

The first meeting will take place on February 7, 2019 in our offices at 1B, rue Thomas Edison L-1445 Luxembourg

Changes in financial benefits as of 1 January 2019

The law of 10 August 2018 introduces a number of changes within the framework of financial benefits as of 1 January 2019:

End of entitlement to financial benefits

The maximum duration of compensation increases from 52 weeks to 78 weeks over a reference period of 104 weeks.

The provisions are applicable to each insured person who has not exceeded the 52-week limit before 1 January 2019.

The other legal provisions relating to the duration of the compensation are not modified.

Opening of the right to financial benefits

Employees
In the event of incapacity for work, the employee is entitled to payment of financial benefits by the CNS as from the first of the month following the one in which the 77th day of incapacity for work is located, which is calculated over a reference period which increased from 12 months to 18 successive calendar months as of 1 January 2019.

Self-employed
For self-employed persons, on the other hand, the right to financial benefits is opened on the first of the month following the one in which the 77th day of incapacity for work is located, calculated over a reference period of 12 successive calendar months.

Progressive return to work for therapeutic reasons

The half-time therapeutic incapacity for work (mi-temps thérapeutique), as it existed, is abolished on 1 January 2019.

Any certificate of incapacity for work issued on a part-time basis loses its value as from the same date.

The law of 10 August 2018 introduces a new measure called "progressive return to work for therapeutic reasons (RPTRT)", which will be subject to the fulfillment of certain conditions:

 

1.Request from the attending physician and the insured person

The request is made using the standard form "Request for progressive return to work for therapeutic reasons", where the attending physician certifies the beneficial effect of the RPTRT on the insured's state of health. This form is available as from 01.01.2019 on the CNS.LU website, under "Forms".

 

2.Incapacity for work

The insured person must be unable to work at the time of the request. In addition, he must have been unable to work for at least 1 month out of the 3 months preceding the request.

 

3.Employer's consent

The progressive return to work is only possible with the agreement of the employer.

 

4.Prior agreement of the CNS

The CNS must have given its prior consent, based on a reasoned opinion from the Medical Board of the Social Security.

It should also be noted that during the period of progressive return to work for therapeutic reasons, the insured person is considered to be unable to work and must submit a medical certificate of full-time incapacity to work. These periods are therefore fully included in the calculation of periods of incapacity for work to determine the end date of entitlement to financial compensation (78 weeks over a period of 104 weeks).